Tips till toasmaster

En toastmasters uppgifter

Det som förväntas av en toastmaster är att:

  • du skall presentera talarna
  • hålla ordning på alla tal
  • fördela talen och telegrammen efter hur det är lämpligt
  • läsa upp telegram
  • stämma upp till sång i de fall ni inte har en speciell person som är sångledare
  • ha ansvar för programmet från kyrkan/vigsellokalen tills brudparet lämnar bröllopsfesten
  • se till att någon transporterar presenterna
  • kontakta restaurangen/serveringspersonal för detaljer i middagen

Om du inte är beredd på att ta detta ansvar skall du tacka nej till uppdraget.

Under själva bröllopsdagen ser dina uppgifter ut som följer:

Vid vigseln

  • dela ut påsar med ris till gästerna vid uttåget ur kyrkan/vigsellokalen
  • se till att brudparets bil/transport finns på plats
  • se till att champagne (liten flaska räcker) och glas finns i densamma
  • se till att det hänger konservburkar, skor etc under bilen brudparet skall åka i och ev. ballonger på bakluckan samt en skylt med texten ”Nygifta” på Obs, detta fungerar vid biltransport, vid hästtransport går detta ej då skrammel ljud skrämmer hästarna!

Vid festen

  • Kom först till festlokalen och förvissa dig om att läget är under kontroll vad gäller middagen och serveringspersonalen.
  • Se till att askkoppar finns på platsen för rökning. (Du har väl sett till att rökfritt gäller i övrigt?)
  • Välkomna gästerna när de dyker upp och
  • Se till att fördrink finns till alla och att alla har något att dricka när brudskålen utbringas. Alkoholfritt alternativ måste finnas. Brudskålen (välkomstskålen) kan utbringas av dig eller av värden, någon av brudparets föräldrar kanske vill man bryta på traditionerna och låta god vän till brudparet ta hand om denna uppgift. Någon person kanske inte vill hålla tal, men ändå på ett eller annat sätt ära brudparet med något. Detta blir då en utmärkt uppgift.
  • Se till att förteckning över bordsplaceringen (karta eller dylikt) finns uppsatt på väl synlig plats.
  • Se till att alla hittar till sin plats för middagen.
  • Ge tecken till brudparet när alla står vid sin plats så att de (med bruden först) kan sätta sig
  • Tidigt vid middagen, informera om praktiska detaljer, såsom var toaletterna ligger, var man får röka etc.
  • Presentera alla talarna och spexen vid middagen. Kom ihåg: Inga tal när gästerna äter! Detta stör talaren (gafflar som klingar mot tallriken) eller gör att maten kallnar. Däremot kan man läsa upp telegram under tiden som gästerna äter och en kortare sång eller två då och då passar också bra till maten för att lätta upp stämningen. Några skålar passar bra – stämningen lättar ofta när gästerna fått i sig en mindre mängd alkohol.
  • Vid presentöppningen (i de fall detta görs under festen) När presenterna öppnas, placerar du brudparet väl synliga på två stolar och sedan hjälper du och gärna några fler till genom att klippa bort snören (så det går fortare för brudparet att öppna) och läsa upp korten. En person får i uppgift att skriva ned vad varje gäst ger, så att denna information inte tappas bort. Detta är ett måste om det är fler än fem presenter, vilket det ju ofta är…
  • Ett alternativ till att öppna presenterna under bröllopsfesten är att brudparet i lugn och ro gör detta själva dagen efter bröllopet. Fördelen med detta är att inga misstag sker från vem presenten kommer. På så vis är det enkelt att notera på en lista så att man sedan kan skicka tackkort.
  • När det är dags för brudvalsen. Du samlar alla gästerna till brudvalsen genom att kalla på deras uppmärksamhet och annonserar brudvalsen.
  • När det är dags för tårtan. Samma sak här, du annonserar att nu är det dags för tårta och samlar ihop gästerna så att alla hinner med att se när brudparet skär upp tårtan.

Förberedelser inför bröllopsfesten

När du blir tillfrågad om du vill vara toastmaster/toastmadam på bröllopsfesten är det några saker som du bör göra klart för dig med brudparet, några frågor som du bör få besvarade:

  • Klarar jag av att ta hand om detta projekt på ett bra sätt, eller är det bättre att tacka nej nu innan det är för sent?
  • Vilken stil på bröllopet har brudparet tänkt sig? Strikt efter etiketten eller uppsluppet eller en kombination?
  • Har du någon egen budget eller får du stå för alla utlägg själv?

Några saker du kan göra för att förbereda dig inför den stora dagen:

  • Skaffa lista på de inbjudna, inklusive adress och telefonnummer. Då kan du göra ett eget utskick där du uppmanar gästerna att skicka eller ringa in roliga foton på brudparet, skriva sånger om dem etc., samt om de tänkt hålla tal på festen. Be också gästerna tala om för dig om det är någon som har några allergier (med tanke på maten samt cigarettrök, djur etc.), är vegetarianer, om de ej dricker alkohol etc.
  • Uppmana gärna gästerna att skicka in material till sånghäftet, delge dig pinsamma historier från brudparets barn- eller ungdom m.m. – sådant som kan vara till nytta att veta under förberedelserna av festen.
  • Ta reda på massor om brudparet, men även om gästerna
  • Öva på tal, sånger etc. hemma framför spegeln
  • Ta reda på om det finns några handikappade gäster eller andra gäster med speciella behov finns det trappor vid vigsel- eller festlokalen och kommer alla uppför dessa?
  • Finns det gäster med allergier (cigarettrök, mat, djur, blommor…)?

Observera: En väl förberedd toastmaster är en bra toastmaster. Därför bör du förbereda dig noga och inte bara improvisera under festen. En väl förberedd toastmaster kan improvisera mycket bättre än en illa förberedd toastmaster. Kom ihåg att din insats som toastmaster avgör om festen blir lyckad eller ej!

Överraskningar

Se till att ha några överraskningar inför middagen och bröllopsfesten, t.ex påhittade telegram

Tips till toastmaster
Tips till toastmaster
Tips till toastmaster
Tips till toastmaster
Tips till toastmaster